-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12287 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

آيا تيپزدن و آرايش كردن گناه است؟

خداوند زيباست و زيبايي را دوست دارد; به همين جهت در قرآن كريم ميفرمايد: يَـَبَنِيَّءَادَمَ خُذُواْ زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ...; (اعراف، 31 ـ 32) اي فرزندان آدم، زينت خود را به هنگام رفتن به مسجد، با خود برداريد و ]از نعمتهاي الهي[ بخوريد و بياشاميد; ولي اسراف نكنيد كه خداوند مسرفان را دوست نميدارد; بگو: چه كسي زينتهاي الهي را كه براي بندگان خود آفريده و روزيهاي پاكيزه را حرام كرده است؟! بگو: اينها در زندگي دنيا براي كساني است كه ايمان آوردهاند; ]اگر چه ديگران نيز با آنها مشاركت دارند; ولي[ در قيامت، خالص ]براي مؤمنان[ خواهد بود....

روش اسلام در مورد استفاده از زينت و آرايش، موزون و معتدل است; نه جمودوار تمايلات زيبا پسندي روح انسان را در هم ميكوبد و نه بر اعمال مسرفان و تجملپرستان صحه ميگذارد; به همين جهت، قرآن كريم در آيات 31 تا 33 سورة اعراف هم سفارش به زينت كردن ميكند: خُذُواْ زِينَتَكُمْ # قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِيَّ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ و هم بلافاصله از اسراف و زيادهروي و لاَ تُسْرفُوَّاْ إِنَّهُ لأيُحِبُّ الْمُسْرِفينَ و همچنين از اعمال زشت قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَ َحِشَ... و گناه و ستم بر حذر ميدارد.

در اسلام، استفاده كردن از زيباييهاي طبيعت، لباسهاي زيبا و متناسب به كار بردن انواع عطرها و امثال آن، نه تنها جايز شمرده شده، بلكه در روايات زيادي به آن سفارش نيز شده است.(ر.ك: وسائلالشيعه، شيخ حر عاملي;، ج 3، ص 340 ـ 419، ابواب احكام الملابس، كتابفروشي اسلامي / تفسير نمونه، ج 6، ص 147 ـ 155 / حليةالمتقين، علامه مجلسي، ص 3 ـ 29، كتابفروشي علمي.) چنانكه پيامبراكرمميفرمايد: خداوند دوست دارد هنگامي كه بندة مؤمنش ميخواهد به ديدار برادرش ]ايماني يا نسبي[ برود، خود را مهيّا و زيبا سازد(ر.ك: ميزانالحكمه، محمدي ري شهري، ج 1، ص 414 ـ 416، واژه جمال و ج 2، ص 1204، واژه زينت، دارالحديث الثقافية.).

اصل آراسته بودن و زينت در اسلام نكوهش نشده بلكه در سورههاي (اعراف، 26، 31، 32; نور/ 31، 32 و...) به آن سفارش شده است. همچنين دربارة آرايش كردن براي همسر ـ به شرط آنكه نوع وسايل مورد استفاده ضرر قابل توجّهي نداشته باشد ـ نيز در اسلام به آن تأكيد شده و امري پسنديده و لازم شمرده شده است.

ولي آرايش كردن بانوان و نشان دادن زينتها به نامحرمان كه موجب ضررهاي اجتماعي، اخلاقي و... فراواني در جامعه بوده و سبب اشاعة فحشا ميشود در اسلام ممنوع بوده و در آيات قرآن و احاديث اسلامي به شدّت از آن نكوهش شده است. به عنوان نمونه قرآن در سورة (نور، 31) به زنان دستور ميدهد كه زينت خود را مگر براي محارم خود ظاهر نسازند و در سورة (احزاب، 59) خداوند از زنان مؤمن ميخواهد كه پوشش خود را بر خود فروگيرند (حجاب خود را كامل كنند) تا شناخته نشوند.

خداوند در آية 19 سورة نور نيز افرادي كه مايلند زشتيها در جامعه شايع شده را توبيخ كرده و از عذاب دردناكي كه در دنيا و آخرت براي آنها مهيا شده است خبر ميدهد. و در حديث شريف معراج رسول گرامي اسلامبه برخي از اين عذابها اشاره شده است.

همچنين اسراف و زيادهروي در زينت، و زينت كردنِ مرد به طلا (مثل: آويختن زنجير طلا به سينه، انگشتر طلا به دست كردن، بستن ساعت مچي طلا به دست و...) و پوشيدن مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه و زينت كردن هر يك از مرد و زن به زينت ديگري، در اسلام حرام شمرده شده است.(ر.ك: توضيحالمسائل، مراجع، بنيهاشمي، ج 1، ص 484 و 489 ـ 490، دفتر انتشارات اسلامي.)

البته گرچه توجه به زينت و زيباييِ ظاهر خوب است; امّا اسلام علاوه بر اينكه از اسراف و زيادهروي در زينت و تجملپرستي نهي كرده، به زيبايي باطن بيشتر اهميت داده است.(ر.ك: ميزانالحكمه، ج 2، ص 1205 ـ 1206، واژه زينت.) برخي از زيباييهاي باطني كه امام سجاد7 در دعاي مكارمالاخلاق از خداوند درخواست كرده است عبارتند از: گسترش عدل، فرو بردن خشم، خاموش ساختنِ آتش فتنه، به وجود آوردن وحدت، آشتي دادن بين دو نفر، آشكار ساختن معروف و شايسته، پنهان داشتن عيبهاي ديگران، خوشرويي، خوشرفتاري، خوش خويي، سبقت گرفتن در فضيلتها، ايثار، احسان، ترك سرزنش مردم، گفتار حق گرچه گران و سنگين باشد و...(ر.ك: ميزانالحكمه، همان / مفاتيحالجنان، شيخ عباس قمي، دعاي مكارمالاخلاق اللهم صلّ علي محمّد و آله و حلّني بحلية الصالحين، و البسني زينة المتقين في بسط العدل و كظم الغيظ....)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.